Logo jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej marki. Na pewno tworząc własną markę zastanawiasz się jakie właściwie powinno być dobre logo? Wbrew obiegowej opinii, z którą zderzamy się czasami jako graficy, nie musi ono przedstawiać tego, czym zajmuje się dana firma.
Panuje mylne przekonanie, że w projekcie logo trzeba zawrzeć elementy przedstawiające atrybuty firmy, bo inaczej klient nie będzie wiedział co to za firma. Należy jednak pamiętać, że logo to nie jest ikona informacyjna, ani reklama i nie taka jest jego funkcja. Po drugie – jeżeli logo będzie zbyt skomplikowane, może się okazać, że za chwilę klient już nie będzie pamiętał o Twojej marce. Nieraz słyszeliśmy od klientów, że wszystkie firmy konkurencyjne z ich branży mają w logo to samo, zatem co można innego wymyślić? 🙂 A właśnie można! I chodzi o to, żeby nie mieć tego co mają inni.
Przypomnijcie sobie loga wszystkich znanych Wam marek. Czy te słowa mają tutaj potwierdzenie? Oczywiście, że tak! Bo czy logo coca-coli ma w sobie butelkę z napojem? Albo logo marki Apple ma w sobie komputer lub cokolwiek związanego z technologią? Dlaczego mimo to, widząc TEN ZNAK od razu go rozpoznajesz i wiesz co to za firma i czym się zajmuje? W dodatku te wymienione loga są takie proste, nieskomplikowane, nie ma w nich żadnych udziwnień, ani “fajerwerków”. Często posiadają tylko jeden czy dwa kolory albo składają się z samych liter. Nic się nie błyszczy, nic nie krzyczy do nas. Dlaczego tak jest? Dlatego, że logo ma być przede wszystkim funkcjonalne i spełniać określone cele.
Oto 6 najważniejszych cech dobrego logo:
1. Spójność z marką
Projekt musi być spójny z marką, czyli z jej wartościami, misją i osobowością. Powinien być również dopasowany do grupy docelowej, ponieważ musi nieść odpowiedni przekaz. Inaczej zaprojektujemy logo dla marki technologicznej, inaczej dla luksusowej, a inaczej dla marki dziecięcej czy sportowej.
2. Prostota
Proste logo jest łatwiejsze do zapamiętania i rozpoznania. Projektując logo unikamy nadmiaru detali, które mogą sprawić, że logo stanie się nieczytelne lub trudne do rozpoznania w małej skali. Stawiamy na proste i efektywne formy graficzne, które zapadają w pamięć. Zbyt skomplikowana czcionka, źle dobrane kolory lub detale utrudniają odbiór logo pod każdym względem.
3. Unikalność
Logo musi wyróżniać się na tle konkurencji i być oryginalne. Unikalność buduje rozpoznawalność i tożsamość firmy. Nie kopiujemy konkurencji i staramy się nie stosować zbyt oczywistych rozwiązań aby zapewnić autentyczność i zbudować zaufanie wśród odbiorców.
4. Responsywność
Logo musi wyglądać dobrze na różnych polach eksploatacji (np. druk, media społecznościowe, produkty).
Powinno być czytelne zarówno w kolorze, jak i w wersji czarno-białej. Często przygotowujemy dla klientów różne warianty logo pełnego, np. logo pionowe, poziome, okrągłe lub uproszczone jak np. sam sygnet czy logotyp.
5. Ponadczasowość
Dobrze zaprojektowane logo powinno być ponadczasowe i unikać chwilowych trendów, które szybko się starzeją. Powinno być aktualne przez długie lata, aby zapadło w pamięć i było rozpoznawalne.
6. Estetyka i jakość
Logo powinno być estetyczne i dopracowane w każdym szczególe. Zawsze opracowujemy logo z zachowaniem zasad projektowych, dbamy o harmonię i proporcje. Dzięki temu znak wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Musi wyglądać idealnie zarówno na wielkim bilbordzie jak i wydrukowany na papierze firmową drukarką. Tu nie ma półśrodków, nasi klienci oczekują jakości na najwyższym poziomie. Projekt musi być przygotowany w formatach wektorowych (np. .SVG, .AI), co pozwala na dowolne skalowanie bez utraty jakości. Wszystkie pliki, które przekazujemy klientom są dokładnie opisane, podzielone na takie do wydruku i do wykorzystania w Internecie.
Logo w procesie komunikacji
Logo potrzebuje czasu i przede wszystkim komunikacji aby stało się rozpoznawalne. Czyli wszystkich materiałów reklamowych, reklamy w Internecie, na samochodzie, czy w prasie. I musi pojawiać się tam regularnie. To jest proces, a każdy proces trwa. Dobre logo jest połączeniem sztuki, strategii i funkcjonalności. Jego wygląd jest efektem analiz, które prowadzą do podjęcia właściwych decyzji projektowych. Jego sukces zależy od tego jak skutecznie wyraża istotę marki i jak klienci je zapamiętują. I to jest właśnie klucz do sukcesu!